Phonm Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marc en Brechje - WaarBenJij.nu Phonm Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marc en Brechje - WaarBenJij.nu

Phonm Penh

Door: Marc en Brechje

Blijf op de hoogte en volg Marc en Brechje

06 September 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo daar,

Vroeg vertrokken vanuit Siem Reap om met de boot naar Phnom Penh te gaan. Dat was een beleving op zich. We werden om 6 uur 's ochtends opgehaald met een auto of minivan. Het bleek een combinatie van beiden... Een pick-up met dubbele cabine en een laadruimte. In die cabine zaten al 6 mensen in de laadruimte al 8 en bagage van 14 man.... maar wij moesten daar ook nog bij. Dus tassen erin, Marc op het hoekje, Brechje op schoot...laadklep open zodat wat meer ruimte ontstond. Nog een jochie erop om de boel op zijn plek te houden en rijden maar... Gelukkig was het maar 20 minuutjes...
De boot zag er goed uit. Er waren zelfs zwemvesten, 1 per 2 personen. Maar toch maar op het dak gaan zitten vanwege de hitte en daar hadden we een beter uitzicht. Onderweg valles gezien, hele drijvende dorpen. Dorpen in het water zodat je met de boot naar de buren zou moeten, vissers, zwaaiende kinderen en heel veel armoede.

Na 6 uur bereikten we Phonm Penh. Daar werden we meteen bestormd door tuktuk-drivers. Niet te geloven hoe graag die mensen 1 dollar willen verdienen.
De aanhouder won en heeft ons na onze lunch naar het guesthouse gebracht. Erg leuk en tegenover het National Museum wat een paleisje op zich is.
Ook nog even naar de vietnamese ambassade geweest voor een visum. We willen daar zo'n 3 weken blijven, maar als we nu gewoon 15 dagen deden konden we op ons visum wachten....ja en dan...waar blijven we dan die week voordat ons vliegtuig gaat??? Maar goed, het leek een en al chaos en gingen weg met een briefje PAID, mr Van Voorst en mrs. Hoe zouden ze nu in de gaten houden dat Mentrop bij van Voorst hoort...Nou we zien het wel...

De volgende dag zijn we naar het paleis van de koning geweest. Het leuke is dat het nog door hem bewoond is maar dat een deel gewoon toegankelijk is voor het publiek.
's Avonds echt heerlijk gegeten. Nee deze keer geen Khmer-food, maar overheerlijke spaanse tapas. Daar kan paso doble niet aan tippen!!

Vandaag zijn we naar de killing fields geweest, niet te geloven wat daar allemaal gebeurd is. Je krijgt gewoon kippenvel als je daar loopt. We hadden een gids gehuurd zodat we het niet alleen zagen maar ook het hele verhaal erbij kregen.

Daarna onze paspoorten ophalen bij de ambassade... en jawel, keurig paspoorten terug en visum erin. Ole Ole. Toch helderheid daar in die chaos.

Vervolgens naar het Tuol Sleng museum. Ook wel bekend als S21. Dit was vroeger een High-school. Nou ja vroeger. Zo'n 25 jr geleden. Daarna is het verandert in een gevangenis. Hier werden al die mensen (2 miljoen) eerst gevangen genomen en gemarteld om vervolgens ge-excecuteerd te worden op 1 van de 350 killing fields.

Alles is gewoon zo gelaten dus je ziet de hokjes en martelwerktuigen en de klimrekken van de kinderen die later weer gebruikt werden om te martelen. Je ziet ook foto's mensen die gevangen werden genomen en gemarteld.
Verschrikkelijk gewoon.
Misschien niet de leukste dingen op vakantie, maar het maakt wel indruk en het leert je wel meer over het land. Wij werden er stil (en misselijk) van.

Na alle ellende naar de russische markt gegaan. Alles wat je maar wil kan je kopen. Maar dat hebben we maar niet gedaan... Er komen nog markten zat.

Net nog even koffie gedronken bij onze favoriete cafe Fresco. heerlijke koffie, broodjes en niet te vergeten geroosterd bananenbrood. We hebben zelfs een koffie-spaarkaart.. Hoe erg is dat...hahaha

Dadelijk even uitzoieken hoe we naar Vietnam gaan. Boot of bus. We denken met de boot. Dat staat morgen op het programma.

Danny, Marieke, we zullen ons best doen maar zijn hier dus niet meer zo lang.

Marie, balen zeg. Was het geen prins die gewoon wilde ruilen van Fiat in Fiat? Pfff wat een gedoe weer!

Lara, dat was per ongeluk. Die jongens hadden haast, maar kregen het met veel excuses terug.

• 06 September 2007 - 10:09

Erik:

mooi verhaal en leuk geschreven. Ziet er allemaal indrukwekkend uit.Veel plezier nog.Hoe zijn de loempia's ? GENIET ZE

Marc nog bedankt voor het lenen van je seizoen kaart wat een topwedstrijd Ajax- Groningen.

Groeten Erik

• 06 September 2007 - 14:38

Marieke:

Haai, leuk verhaal weer! dacht nog een half uurtje werken, laat ik eens iets nuttigs gaan doen. Effe kijken of de site al weer aangepast is...en ja hoor!
    Maar zat te denken..is het niet makkelijker als je gewoon Mrs. van Voorst zou zijn!!!!!!!!!!!!!!?????????

• 06 September 2007 - 17:10

Lara:

Tja, Marieke was me voor... waarom niet gewoon samen 1 worden?
    Maar we willen natuurlijk niet pushen dus we hebben 't er niet meer over (vandaag).
    Blijf schrijven!
    Dikke X

• 07 September 2007 - 06:54

Sjack:

Heeeey al weer een week weg wat gaat dat snel of voor jullie niet? Geweldig daar helemaal andere wereld zo te lezen. Wil de volgende keer zeker mee! haha
    Hier alles rustig, dit weekend met de meiden naar de Ardennen en oja en ik had de beste tijd van de vrouwen van Fontys Tilburg Ten Miles kreeg ik gisteren post van, toch leuk om een keer eerste te worden. Nou nou weer tot de volgende keer.

• 07 September 2007 - 09:13

Milan:

Soo Brechje jij hebt wel veel sites samen met Mark zeg!!!!!!! En coole verhaaltjes jo! Nou tot ziens hopelijk zien we elkaar snel weer!!!

• 07 September 2007 - 14:19

Rina:

Nou,dat zijn weer hele belevenissen.Sommige heel verdrietig en andere weer mooi of leuk.Veel plezier nog en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.Dikke kus.

• 07 September 2007 - 15:32

Eveline:

hey nice niece en friend,

Make me jalous zeg, wat een reis. Mooie foto's!Staat je goed Brech dat blauw. Brief is goed aangekomen, de bon ligt hier nog op de kast incl afzichtelijke kaart. Kom 'm maar halen, gezellig! 1 klein foutje; mijn tel.nr.(de 6 moet een 5 zijn) Maar stond ook in concept, dus mijn fout, sorry.... Hoop ik alleen niet dat jullie 10 telefoontjes krijgen daar zo ver van huis, want dat is natuurlijk een duur grapje. Ik heb in elk geval nog geen reacties ontvangen, dus denk dat we het met z'n 6en moeten doen!
    Strak plan van jullie vriendinnen hierboven,ik heb ook wel zin in een feestje!
    Akelig hoor die killing fields, maar inderdaad hoort bij de cultuur van het land. Nou goede reis naar Vietnam, ben benieuwd hoe het er daar uit ziet.Veel plezier nog. Ik blijf jullie volgen.

Liefs

• 07 September 2007 - 19:59

Frans En Mimie:

Marcbrechtje megenoten van jullie reis het lijkt mij wel zeer intersant om dat allemaal te zien.Wij wensen jullie nog een mooie vacantie toe,geniet er maar van
    en nog heel veel plezier samen,vele groeten van Frans en Mimie Strik-Mentrop.

• 08 September 2007 - 07:38

Monique:

Wat een verhalen weer. Onze vakantie zit er alweer op :-(. Waren in Maastricht. Zo wat is het daar veranderd. In de mensa echter een punt van herkenning, want de kantinedames waren nog steeds dezelfde.....Brech wanneer gaan wij nog een keer?
    kus Monique